سئو
برزگران/a>
تبلیغات
طراحی سایت
خشکشویی
تصفیه آب

فواید ورزش

ورزشکار

فواید ذهنی ورزش کردن

ورزش

مزایا و فواید ورزش انکار ناپذیر است.تاثیر ورزش بر سلامت جسمی و روحی همواره مورد تاکید قرار میگیرد.

1 – کاهش استرس

یکی از مهم‌تر‌ین فواید روحی ورزش کاهش استرس است. ورزش کردن استرس وارد بر جسم و ذهن را کم می‌کند. استرس ترشح “نورپین فرین” را افزایش می‌دهد. این ماده شیمیایی واکنش مغز به استرس را کنترل می‌کند. با کمک ورزش بدن می‌تواند راحت‌تر با تنش‌ها کنار بیاید.

2 – افزایش شادی

مطالعات مختلف نشان داده است که ورزش باعث کاهش افسردگی و اضطراب می‌شود. در بعضی موارد ورزش مانند قرص‌های ضد افسردگی عمل می‌کند و می‌تواند به همان اندازه در درمان افسردگی موثر باشد تنها 30 دقیقه ورزش در روز می‌تواند شادی را افزایش دهد.

3 – افزایش اعتماد به نفس

ورزش کردن ذهنیت مثبت را نسبت به خود افزایش می‌دهد. به ‌این‌ ترتیب اعتماد به نفس افزایش می‌یابد.

4 – جلوگیری از تحلیل رفتن کارایی شناختی

این قضیه حقیقت دارد که هر چقدر سن بالا می‌رود، مغز هم تحلیل می‌رود و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی همچون آلزایمر افزایش می‌یابد. با وجود اینکه ورزش و تغذیه مناسب نمی‌توانند آلزایمر را درمان کنند اما انجام آنها می‌تواند از تحلیل رفتن مغز جلوگیری کند. تحلیل کارایی شناختی معمولا بعد از 45 سالگی اتفاق می‌افتد. ورزش کردن به‌ خصوص بین سنین 25 تا 45 سال باعث افزایش مواد شیمیایی در مغز می‌شود که از تحلیل رفتن هیپوکامپوس جلوگیری می‌کند.

5 – کاهش اضطراب

مواد شیمیایی که بعد از انجام ورزش در بدن ترشح می‌شوند، از بروز اضطراب جلوگیری می‌کند. انجام ورزش‌های هوازی در حد متوسط تا شدید باعث کاهش اضطراب می‌شود.

6 – افزایش آرامش

یک جلسه ورزش در حد متوسط به اندازه یک قرص خواب‌آور تاثیرگذار است؛ به خصوص برای افرادی که بی‌خوابی دارند ورزش می‌تواند بسیار مفید باشد. ورزش کردن پنج تا شش ساعت قبل از خواب دمای بدن را افزایش می‌دهد. هنگامی که دمای بدن چند ساعت بعد به حالت نرمال باز می‌گردد بدن احساس می‌کند که زمان خواب فرا رسیده است.

7 – افزایش انرژی

بررسی‌ها نشان داده است افرادی که به صورت منظم ورزش می‌کنند انرژی بیشتری دارند و توانایی انجام کارهای مختلف در آنها بالاتر است.

8- افزایش خلاقیت

انجام ورزش خلاقیت را تا دو ساعت بعد از آن افزایش می‌دهد. ورزش در فضای آزاد تاثیر بیشتری بر خلاقیت دارد.

9 – تاثیرگذاری بر دیگران

افرادی که با هم ورزش می‌کنند باعث ایجاد انگیزه در یکدیگر می‌شوند و تاثیر مثبت بر یکدیگر می‌گذارند. در واقع عضو یک تیم ورزشی بودن باعث افزایش قدرت می‌شود.

نقش ورزش در عضلات بدن

1. قدرت انقباض و نظم ضربان قلب پس از مدتى ورزش كردن بهتر مى شود…

2. گنجايش ريه ها بيشتر مى گردد و در نتيجه ، اكسيژن بهترى و بيشترى به بدن مى رسد… ورزش صحيح و معتدل و متناسب با مزاج ، سبب نظم و ثبات حركات تنفس مى گردد و تنفس عميق تر، ولى شمارش آن كمتر مى شود.

3. هرچه شخص ورزيده تر باشد، مقدار سوخت بدنش نقصان مى يابد، يعنى در حقيقت در اثر مدتى ورزش كردن ، بدن بهتر از مواد غذايى خود استفاده مى كند.

4. رشد و نمو بهتر انجام مى گيرد، زيرا اكسيژن بهتر و بيشتر به تمام نسوج مى رسد و در نتيجه ، فعاليت غدد داخلى افزوده شده و بنابر عقيده اى در عضلاتى كه فعاليت مى كنند، موادى ايجاد مى شوند كه به رشد و نمو كمك مى نمايد.

5. قوه جذب و دفع بهتر مى شود.

6. بدن عادت مى كند در برابر مختصر فعاليت ، ناگهان نفس تنگى پيش ‍ نيايد و ضربان قلب زياد نشود و ديرتر خسته گردد و عرق نمايد.

7. هماهنگى بين اعصاب و مراكز عصبى و تقويت اعصاب ، ايجاد شده و كارهاى فكرى ، آسانتر مى شود.

8. باعث می شود دیرتر پیر شوید و از مرگ نابهنگام هم جلوگیری می کند.
هر چه سنتان بالاتر می رود، ورزش منظم می تواند شما را از نظر بدنی متناسب و سالم نگاه دارد. همچنین وضعیت پوست و ماهیچه های شما را هم بهتر خواهد کرد، قابلیت انعطاف شما را بالاتر خواهد برد و از بسیاری بیماری های مربوط به پیری از قبیل پوکی استخوان و بیماری های قلبی جلوگیری خواهد کرد.

ورزش و تناسب اندام

اضافه کردن نظر

خبرنامه ایمیلی

برای مشترک شدن و دریافت جدید ترین اخبار و مطالب ما ایمیل خود را وارد کنید.