سئو
برزگران/a>
تبلیغات
طراحی سایت
خشکشویی
تصفیه آب

سوگیری‌ شناختی اثر چشم و ه

سوگیری‌ شناختی

اثر چشم و هم‌چشمی (bandwagon effect) نوعی سوگیری شناختی است که طی آن، فرد عملی را فقط به این دلیل انجام می‌دهد که دیگران نیز دارند همان کار را می‌کنند در این حالت فرد به باورهای خود توجه چندانی ندارد و پس از اینکه عملی را انجام داد به باورهای خویش رجوع می‌کند اگر عمل با باورهایش مطابقت داشت ارزش زیادی برای باور خود قائل می‌شود، اگر تناقض داشت، باورش را نادیده می‌گیرد

تمایل به پیروی از اعمال و افکار دیگران ناشی از گرایش افراد به هم‌نوایی است گاهی اوقات هم به این علت است که تنها منبع اطلاعات فرد، دیگرانند هر دو دلیل اما شاهدی بر تمایل به همرنگی با جماعت است

این سوگیری تاثیری چه بسا گسترده‌ بر پدیده‌های جمعی می‌گذارد رأی دادن یکی از اموری است که اثر چشم و هم‌چشمی خیلی خوب در آن پیداست تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از مردم تمایل دارند به فرد یا حزبی رای دهند که گمان می‌کنند احتمال پیروزی‌اش بالاست به این امید که جزو “برند‌ه‌ها” قرار بگیرند در نظر‌سنجی‌های سیاسی اجتماعی نیز افراد در اثر چشم و هم‌چشمی عقایدشان را به عقیده اکثریت تغییر می‌دهند
BBC

اضافه کردن نظر

خبرنامه ایمیلی

برای مشترک شدن و دریافت جدید ترین اخبار و مطالب ما ایمیل خود را وارد کنید.