سئو
برزگران/a>
تبلیغات
طراحی سایت
خشکشویی
تصفیه آب

طرز تیهه عصاره گوشت

عصاره گوشت، ماده ای است که بسیاری از آشپزها برای طعم دادن و خوشمزه کرده غذا از آن استفاده می کنند. در این مطلب با طرز تهیه عصاره گوشت آشنا خواهید شد. این ماده افزودنی به خوراکی‌ها، حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی است که برای کودکان، زنان باردار و بیماران بسیار مفید می باشد.

ستاره | سرویس آشپزی – عصاره گوشت خانگی، از پختن گوشت و تعریق آن در ظروف شیشه‌ای دربسته حاصل می‌شود و سرشار از مواد مغذی است. این ماده غذایی موارد استفاده زیادی دارد و از آن می‌توان در تهیه انواع انواع سس و انواع سوپ یا حتی به تنهایی استفاده کرد. امروزه عصاره‌های گوشت صنعتی به طور فراوان در بازار وجود دارد که تفاوت عمده‌ای با عصاره گوشت خانگی دارند:
  • در روش خانگی، تکه‌های کوچک گوشت یا مرغ را به همراه ادویه و سبزیجات به خوبی پخته و سپس آب آن را برای مدتی در یخچال یا فریزر نگهداری می‌کنند که دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است.
  • در روش صنعتی، معمولا گوشت درجه دو که برای مصارف خانگی و رستورانی مناسب نیست مانند گوشت میش یا مرغ‌های مادر که سفت است و برای پخت و پز قابل استفاده نیست، برای تهیه‌ی این عصاره مورد استفاده قرار می‌گیرد. عصاره این گوشت‌ها گرفته شده و مقداری نمک و طعم دهنده نیز به آن افزوده می‌شود.

یکی از مواد خوراکی که با مصرف آن می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید عصاره گوشت است. املاح معدنی و ویتامین‌های موجود در عصاره گوشت خانگی برای تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامتی بدن بسیار مفید هستند. ارزش غذایی عصاره گوشتی که در منزل تهیه می‌شود بسیار بالاست و برای کودکان در حال رشد؛ افراد بیمار و زنان بارداری که قادر به استفاده از گوشت نیستند، بسیار مفید است. از طرفی عصاره‌های گوشت صنعتی حاوی مواد نگهدارنده و مقدار زیادی سدیم هستند که برای فشار خون، کلیه و … مضر است. بنابراین توصیه می‌شود عصاره گوشت را در منزل تهیه و استفاده کنید و از خواص بی نظیر آن برخوردار شوید.

عصاره گوشت خانگی

مواد لازم
گوشت ماهیچه تازه گوسفندی 250 گرم
پیاز متوسط 1 عدد
نمک و آبلیموی تازه کمی

طرز تهیه عصاره گوشت خانگی

  1. گوشت را به صورت قطعات خیلی ریز خرد کنید.
  2. پیاز خرد شده را به همراه کمی نمک به آن اضافه کرده و درون شیشه ای با درب فلزی بریزید.
  3. درب شیشه را محک ببندید و در مرکز یک قابلمه قرار دهید.
  4. درون قابلمه تا زیر درب شیشه آب بریزید و اگر شیشه در آب شناور شد یک جسم سنگین روی آن قرار دهید و درب قابلمه را ببندید.
  5. قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش آید و سپس حرارت را تا حدی کم کنید که آب داخل قابلمه، خیلی ملایم بجوشد.
  6. 2 الی 3 ساعت طول می کشد تا گوشت داخل شیشه بپزد، پس از اینکه گوشت کاملا پخت و عصاره آن خارج شد، شیشه را از قابلمه خارج کرده و اجازه دهید سرد شود.
  7. پس از اینکه کمی خنک شد با یک جسم نوک تیز مانند چاقو، زیر درب شیشه کمی فشار وارد کنید تا هوای آن خارج شده و راحت باز شود.
  8. آب را از گوشت جدا کرده و در صورت تمایل کمی آبلیموی تازه به آن اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد.

نکات تکمیلی تهیه عصاره گوشت

  • اگر در حین پخت آب قابلمه تبخیر شد، مقداری آب داغ به آن اضافه کنید و از ریختن آب سرد خودداری کنید؛ زیرا باعث شکستن شیشه خواهد شد.
  • حجم مواد درون شیشه از 2/5 حجم کل شیشه بیشتر نشود تا گوشت به خوبی بپزد.
  • در صورت تمایل می توانید کمی هویج و جعفری خرد شده به گوشت اضافه کنید تا عصاره گوشت خوشمزه‌تری داشته باشید.
  • هر چه گوشت مورد استفاده، مرغوب‌تر و باکیفیت‌تر باشد عصاره گوشت بهتری خواهید داشت.

بیشتر بدانید: طرز تهیه سیب زمینی تنوری رستورانی و خوشمزه

با خواص عصاره گوشت آشنا شوید

  • عصاره گوشت حاوی مقادیر زیادی املاح، پروتئین، کلسیم و ژلاتین است که برای استخوان‌ها و غضروف‌ها مفید می‌باشد و سبب بهبود درد و سفتی مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز می‌شود.
  • عصاره گوشت سرشار از اسیدهای آمینه‌ای همچون پرولین و گلیسین بوده که برای بافت‌های بدن مفید است.
  • کلسیم و کلاژن موجود در عصاره گوشت برای جوان سازی پوست، ناخن و مو مفید است.
  • عصاره گوشت در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و سلامت دستگاه گوارش موثر است.
  • زنان باردار و شیرده که به احتمال زیاد با کاهش مواد معدنی مواجه می‌شوند، بهتر است از عصاره گوشت خانگی استفاده کنند که به خونسازی بدن نیز کمک می‌کند.
  • عصاره گوشت غنی از مواد مغذی موثر بر عملکرد کلیه‌ها و غدد فوق کلیوی است.
  • مصرف عصاره گوشت مانع از بروز بیماری های خودایمنی می‌شود.
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این ماده غذایی، باعث بهبود جریان خون شده، گرفتگی قلب و رگ‌ها را کاهش می‌دهد و به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کند.
هشدار: مصرف عصاره گوشت به بیماران مبتلا به اوره بالا توصیه نمی‌شود و بهتر است در این زمینه با پزشک خود مشورت کن

اضافه کردن نظر

خبرنامه ایمیلی

برای مشترک شدن و دریافت جدید ترین اخبار و مطالب ما ایمیل خود را وارد کنید.